مقالات و اخبار

انواع تابلو برق

انواع تابلو برق
تابلو برق‌ها را بسته به سطح ولتاژ می‌توان در سه دسته تقسیم بندی نمود.
• تابلو برق فشار ضعیف (LV)
• تابلو برق فشار متوسط (MV)
• تابلو برق فشار قوی (HV)

تابلو برق فشار ضعیف
تابلو برق فشار ضعیف که معمولاً اندازه‌های بزرگ‌تر از تابلو برق خانگی دارند، ولتاژ مورداستفاده در آن متناسب با ساختمان‌های تجاری و برخی ایستگاه‌های برق، ایستگاه‌های مبدأ و در کارخانه‌ها خواهد بود.
این نوع تابلو برق، خود در انواع مختلف مانند تابلوهای ایستاده، تابلوهای رومیزی و تابلوهای دیواری طراحی و تولید می‌شود. هرکدام از این تابلوها با خصوصیات و کاربرد متفاوتی که دارند می‌توانند در مکان‌های مختلف بازدهی مناسبی داشته باشند.
در ساخت این تابلو برق، انواع کنتاکتور ترانس‌ها، کلید اتوماتیک، کابلشو و سایر تجهیزات مورداستفاده قرار می‌گیرند. تجهیزات مورداستفاده در این تابلو تفاوت فراوانی با تابلو برق‌های فشارقوی و متوسط دارند.

تابلو برق فشار متوسط
چنانچه در یک مکان با ولتاژ برق هزار الی ۶۳ هزار ولت باشیم، استفاده از تابلو برق فشار متوسط گزینه‌ای کاربردی خواهد بود. همانگونه که در مطلبی به طور مفصل برای شما تابلو برق فشار متوسط را شرح دادیم، برای ایمنی محفظه‌های این تابلو برق از گازهای SF6 استفاده می‌شود. این تابلو در انواع مختلفی طراحی می‌ شود. کارشناسان معتقدند بهترین تابلو برای ولتاژ سطح متوسط، تابلویی است که از گاز SF6 بهره‌مند خواهد بود.
در مراکزی که با هدف توزیع جریان برق یا انتقال آن فعالیت می کنند، بهترین گزینه استفاده از تابلو برق فشار متوسط خواهد بود. اشباع کردن محفظه تابلو برق فشار متوسط با گاز هگزاپلوئید گوگرد، ایمنی فوق‌ العاده‌ ای برای اپراتور به وجود خواهد آورد.
تابلو برق فشار قوی
در بسیاری از مکان‌های صنعتی و کارخانه‌ها نیاز به تابلو برق فشار قوی خواهیم داشت. این تابلو برق قابلیت عملکرد در بازه ولتاژ ۶۳ هزار تا ۴۰۰ هزار ولت را به‌راحتی خواهد داشت. تجهیزات مورداستفاده در تابلو برق فشارقوی با بالاترین سطح استاندارد تولید می‌شوند. از اجزای اصلی این تابلو برق می‌توان به کلید عایق، کلید قطع کن، بریکرها، کنتاکتورها و فیوزها اشاره کرد.
در طراحی تابلو برق فشار قوی شرایطی ایجاد می‌شود که بتوان به خوبی با کنترل جریان، تابلو برق را اداره کرد. به جهت حفاظت الکتریکی تجهیزات استانداردی در این تابلو برق نصب نخواهد شد. این تجهیزات به خوبی می‌توانند اندازه و شدت خطا را بررسی کرده و با ایزوله کردن سیستم، قسمت‌های عیب دار را از مدار خارج کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *